Kategorie:
Ogrzewanie | Okna | Pod³ogi | Drzwi | P³ytki ceramiczne | ¦ciany | O¶wietlenie | Wentylacja i klimatyzacja | SchodyJak postrzegane s± kolory?
Kolory pe³ni± w naszym codziennym ¿yciu wa¿n± rolê. Postrzeganie barw jest jednak subiektywne i zale¿y od kilku czynników. Dlatego dobry fachowiec powinien uwzglêdniaæ parametry takie jak rozmiar, proporcje i przeznaczenie pomieszczenia oraz ilo¶æ i rodzaj padaj±cego w nim ¶wiat³a.
Jak widzimy barwy?
Barwa jest wra¿eniem. Mózg cz³owieka rozpoznaje j±, kiedy oko odbiera fale elektromagnetyczne z zakresu oko³o 380nm do 780nm. Poszczególne d³ugo¶ci fal odpowiadaj± konkretnym barwom. Indywidualna wra¿liwo¶æ na barwy, tzn. sposób ich postrzegania, zale¿y od liczby komórek ¶wiat³oczu³ych w oku. Cz³owiek jest w stanie rozró¿niæ do 10 milionów kolorów, na podstawie trzech podstawowych zakresów: czerwonego, ¿ó³tego i niebieskiego. Ich odpowiednie ³±czenie tworzy paletê barw.
Co jeszcze wp³ywa na postrzeganie kolorów?
Jednym z czynników s± w³a¶ciwo¶ci spektralne powierzchni, czyli innymi s³owy jej zdolno¶æ do odbijania poszczególnych d³ugo¶ci fal ¶wiat³a, decyduj±ca o absorpcji konkretnych kolorów.
Znaczenie ma równie¿ rodzaj oraz intensywno¶æ o¶wietlenia. Przedmioty wygl±daj± zupe³nie inaczej, w zale¿no¶ci od tego czy pada na nie mocne ¶wiat³o, czy te¿ znajduj± siê w cieniu. Ró¿ne rodzaje o¶wietlenia (¶wiat³o dzienne, ¶wiat³o ¿arowe, ¶wiat³o fluorescencyjne, ¶wiat³o diodowe) wizualnie podzieliæ mo¿na na generuj±ce ¶wiat³o ciep³e lub ch³odne.
Kierunek obserwacji ma znaczenie zw³aszcza w przypadku powierzchni posiadaj±cych po³ysk, nie wp³ywa natomiast na farby daj±ce matowy efekt.
Istotne s± te¿ jasno¶æ i kolor t³a. Przedmiot znajduj±cy siê na jasnym tle bêdzie wydawa³ siê ciemniejszy, ni¿ taki sam umieszczony w ciemnym otoczeniu. Podobnie barwa zestawiona z inn±, bardziej intensywn± - bêdzie wydawa³a siê bledsza ni¿ przy ch³odnym odcieniu.
Naturalny System Barw NCS
NCS to najpopularniejszy system klasyfikacji kolorów. Do innych klasyfikacji wizualnych mo¿emy zaliczyæ tak¿e DUN oraz Munsell. NCS opiera siê na czterech barwach chromatycznych u³o¿onych na kole: ¿ó³tej, czerwonej, niebieskiej i zielonej oraz dwóch achromatycznych: bia³ej i czarnej umieszczonych poza ko³em.
Kolory podstawowe dziel± ko³o na cztery równe czê¶ci, co 90 stopni. Dziêki temu z ³atwo¶ci± mo¿emy okre¶liæ udzia³ procentowy barw podstawowych w pochodnych, np.Y90R oznacza, ¿e sk³ada siê ona w 90% z czerwieni i w 10% z ¿ó³ci (Y – yelloow, R - red).
Biel i czerñ znajduj± siê poza ko³em. Okre¶laj± one odcieñ. Np. oznaczenie S 20 30 pokazuje, ¿e stopieñ sczernienia, czyli dodatek procentowy czerni wynosi 20%, natomiast stopieñ nasycenia lub te¿ chromatyczno¶ci – 30%.
Dobór koloru do pomieszczenia
Wybieraj±c kolor wnêtrz musimy braæ pod uwagê o¶wietlenie. I tak, je¶li nie chcemy tworzyæ zbyt du¿ego kontrastu kolorystycznego, pomieszczenia przechwytuj±ce du¿± ilo¶æ promieni s³onecznych wymagaæ bêd± stonowanych barw. W pokojach z niewielk± ilo¶ci± ¶wiat³a dziennego mo¿na u¿ywaæ kolorów cieplejszych, o¿ywiaj±cych wnêtrze. Istotny bêdzie tak¿e odpowiedni dobór sztucznego o¶wietlenia. Ciep³e ¶wiat³o o¿ywia barwy ciep³e, a zimne t³umi i nadaje im odcienia szaro¶ci. I odwrotnie, ¶wiat³o zimne wzmacnia barwy ch³odne, a t³umi ciep³e. Ciemne i intensywne kolory wymagaj± mocnego ¶wiat³a. Zazwyczaj barwy ciemne stosujemy w pomieszczeniach u¿ywanych rzadko, g³ównie wieczorem.
Za pomoc± kolorów mo¿emy te¿ modelowaæ pomieszczenie, pamiêtaj±c, ¿e barwy intensywniejsze wizualnie przybli¿aj± nam przedmiot, natomiast jasne i ch³odne – oddalaj±. Dlatego te¿ w ma³ych pokojach lepiej jest u¿yæ pasteli i ja¶niejszych odcieni, natomiast du¿e spokojnie mo¿emy pomalowaæ ciemnymi i intensywnymi kolorami.
Color PRO
Precyzyjny dobór barw umo¿liwia oparty m.in. o zaawansowane technicznie koloranty system Color PRO opracowany specjalnie dla produktów marek Sigma Coatings i Dekoral Professional. System obejmuje wiele wzorników barw, m. in.: Color PRO (680 kolorów), wzornik fasadowy Sigma Facade Selection (226 kolorów) oraz wzornik Sigma Color System C21.3 (1950 kolorów z wzornika NCS, 185 kolorów z palety RAL, a tak¿e 36 kolorów o po³ysku metalicznym Sigmulto Metalic). Wiêksza trwa³o¶æ wyrobów lakierowych osi±gniêta zosta³a za spraw± nowych kolorantów syntetycznych High Solid oraz pigmentów nieorganicznych, odpornych na warunki zewnêtrzne. Dziêki nim mo¿liwe sta³o siê tak¿e uzyskanie nieosi±galnych do tej pory barw, m.in. oryginalnych odcieni fioletu, czerwieni czy koloru niebieskiego. Wyposa¿one w wyspecjalizowane oprogramowanie dozowniki, gwarantuj± z kolei bardzo dok³adne odwzorowanie kolorów. Tym samym mo¿liwo¶ci precyzyjnego kszta³towania kolorystyki detalu w architekturze, wzbogacone zosta³y o zaawansowane i ³atwo dostêpne narzêdzie. Z systemu Color PRO skorzystaæ mo¿na w ponad stu punktach w ca³ym kraju.
Psychologowie udowodnili, ¿e kolory maj± olbrzymi wp³yw na nasze samopoczucie i zachowanie, dlatego tak wa¿ny jest ich dobór. Dzieje siê tak dlatego, ¿e widz±c dan± barwê, oko przesy³a impuls nerwowy do mózgu, który z kolei stymuluje odpowiedni narz±d do wywo³ania reakcji hormonalnej.
I tak ¿ó³ty pobudza do my¶lenia, inspiruje i pomaga panowaæ nad emocjami oraz podejmowaæ decyzje, a tak¿e wnosi rado¶æ i roz³adowuje napiêcie. U niektórych mo¿e jednak wywo³ywaæ irytacjê, nie powinny go stosowaæ osoby niestabilne i wra¿liwe na krytykê.
Do dzia³ania pobudza tak¿e bia³y. £agodzi te¿ stres i daje poczucie swobody, dlatego chêtnie otaczaj± siê nim osoby dynamiczne. Jednocze¶nie mo¿e potêgowaæ uczucie samotno¶ci i pustki.
Atmosferze relaksu sprzyja ró¿owy, kolor osób pewnych siebie, lubi±cych ryzyko, ale te¿ spragnionych mi³o¶ci. Niewskazany dla niedojrza³ych emocjonalnie, których mo¿e przygnêbiaæ.
- Pomarañczowy to kolor optymizmu, motywacji i kreatywno¶ci, ale mo¿e te¿ wywo³ywaæ samotno¶æ i zagubienie.
- Czerwony przeznaczony jest dla osób przemêczonych, spragnionych sukcesu, jest symbolem ciep³a, mi³o¶ci i odwagi. Wywo³uje te¿ gwa³towne reakcje – bunt, przekorê, namiêtno¶æ i agresjê, dlatego niewskazany jest dla choleryków.
- Niebieski jest najsilniejszym antyseptykiem, dzia³a znieczulaj±co i przeciwzapalnie. Uspokaja, koi nerwy, wprowadza g³êboki sen, sprzyja samodzielno¶ci, ale mo¿e te¿ potêgowaæ uczucie przygnêbienia.
- Fiolet ³agodzi zmêczenie i stres. Niepolecany tym, którzy s± samotni i maj± nisk± samoocenê.
- Zieleñ daje poczucie bezpieczeñstwa i uspokaja, a wrêcz sprzyja lenistwu. Dlatego zaleca siê go osobom nadmiernie aktywnym, potrzebuj±cym wyciszenia.
- Br±z to kolejna barwa natury, daj±ca bezpieczeñstwo, jednak nie powinni jej u¿ywaæ ludzie zamkniêci w sobie.
- Czerñ dzia³a inspiruj±co, wspiera trwanie przy w³asnym zdaniu. Pomocny jednostkom niezale¿nym, opanowanym, pe³ni±cym funkcje kierownicze. Mo¿e tak¿e sprzyjaæ alienacji.
Dodaj komentarz:
Wasze komentarze:
Aktualnie brak komentarzy